انجمن داستان ، آخرین مرحله از فرایند تجربه ادبیات در میان اعضای برگزیده مراکز آفرینش های ادبی است . اعضا پس از گذراندن دوره های کارگاه نوشتن خلاق و کارگاه های ادبی داستان واجد شرایط ورود به انجمن داستان می شوند. دراین مرحله اعضایی که توانایی خلق اثر دارند، به شکل تخصصی با گونه های مختلف داستان آشنا می شوند. 
 
مهمترین اهداف تشکیل انجمن : ایجاد فضایی امن برای توسعه و ترویج «ادب نقد شدن و نقد کردن »در جامعه نوجوانان و جوانان پدیدآورنده آثار ادبی ، ایجاد فضای امن و سالم برای نوجوانان و اعضای ارشد، گسترش و تداوم ارتباطات اعضا و مراکز فرهنگی و هنری کانون در سطح تخصصی تر با یکدیگر و با کارشناسان ادبی کانون و چهره های ادبی شاخص استان و کشور ارتقاء سطح توانمندی های اعضای برگزیده ادبی آشنایی اعضا با جریان های ادبی معاصر و روز ،معرفی چهره های جوان و خلاق ادبی به جامعه ادبی کشور در حوره داستان ،ایجاد روحیه نقدپذیری ،تشویق و تربیت نگاه انتقادی در اعضا 
  • 1400/02/29 - 12:22
  • تعداد بازدید: 89
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

نوزدهمین نشست انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد

 علی خانمرادی مدرس کارگاه داستان

بیان تفاوت‌های قصه و داستان و نقد آثار اعضا موضوع نوزدهمین نشست مجازی انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان بود

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، نوزدهمین نشست انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون استان برگزار شد.

کارشناس انجمن با تاکید بر ضرورت آشنایی نویسندگان با داستان و قصه گفت: شناخت این تفاوت‌ها می‌تواند به ما در خلق یک اثر خوب و مطابق با معیارهای تعریف شده کمک کند.

علی خانمرادی در بیان این تفاوت‌ها «داستان» را مجموعه وقایعی تعریف کرد که به طور زنده و همراه با جزییات فراوان بیان می‌شود و مخاطب می‌تواند این صحنه‌ها را در ذهن خود مجسم کند و در ادامه افزود: این وقایع ممکن است تنها در ذهن نویسنده بگذرد و یا از اتفاق‌های دنیای بیرونی الهام گرفته شده باشد در صورتی که قصه شامل رویدادها و حادثه‌هایی، اغلب شفاهی است، که محصول تخیل جمعی کسانی در گذشته است و سینه به سینه نقل شده تا به ما رسیده است و از لحاظ شخصیت‌پردازی، اشاره به جزییات و لحن با داستان تفاوت دارد.

این مدرس کارگاه‌های داستان‌نویسی «خاکستری بودن شخصیت‌ها» و «مشخص بودن زمان و مکان» در داستان در مقابل «مطلق بودن شخصیت» و «شفاف نبودن زمان و مکان» در قصه‌ها را یکی دیگر از تفاوت‌های این دو دانست.

خانمرادی در بخش دوم سخنان خود و با توجه به آثار ارایه شده در کارگاه داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نکاتی را برای جذب و همراه کردن مخاطب به حاضران یادآور شد که از آن جمله می‌توان به باورپذیری و اهمیت شخصیت‌پردازی خوب، طرح منطقی داستان، استفاده از زبان معیار و پرهیز از به کارگیری زبان محاوره و بهره‌گیری از ظرفیت تعلیق اشاره کرد.

گفتنی است علی خانمرادی از دبیران آموزش و پرورش استان ایلام است که علاوه بر تدریس و آموزش داستان‌نویسی، مقاله‌های متعددی در زمینه‌ی ادبیات داستانی، نقد ادبی، نمایشنامه، شعر و پژوهش از وی در مجله‌های گوناگون منتشر شده است.

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت